جزییات برگزاری ازمون سراسری ۹۹
ژوئن 20, 2020
آموزش چرخه کالوین
دسامبر 15, 2021

روش مطالعه هشت مرحله ای ( PQ6R )
روش PQ6R شیوه ی سازمان یافته ای است که برای یادگیری تمامی دروس کاربرد دارد و در صورت کسب مهارب در استفاده از آن، چه از نظر یادگیری و چه از لحاظ به خاطر سپردن مطالب و نیز یادآوری آن‌ها، این روش برای تمامی فراگیران(دانش آموزان و
دانشجویان ) کارآیی بسیار بالایی دارد و درس خواندن و مطالعه برایشان نتیجه بخش خواهد بود.
مراحل هشت گانه ی روش PQ6R عبارتند از :
۱٫ پیش مطالعه (Preview/P)
– با کتاب آشنا شوید.
– سرفصل ها را بررسی کنید
– عنوان ها و تیترها را نگاه کنید..
– با عکس ها و نمودارها آشنا شوید.
– خلاصه ی فصل را بخوانید.
– هدف از یادگیری را بدانید.
– صورت سؤالات فصل را مرور کنید.
در واقع هدف از مرحله ی پیش خوانی، کسب اطلاعات اولیه از مطلبی است که قصد مطالعه ی آن را دارید.
۲٫ سؤال گذاری کنید(Question/Q)
– سؤالاتی را که درباره‌ی موضوع پیش مطالعه به ذهن تان می رسد یادداشت کنید.
– عنوان ها، جملات موضوعی و نکات مهم را به صورت سوال درآورید.
– از سوال های آخر فصل استفاده کنید.
– از پرسیدن سؤالات حافظه ای ساده پرهیز کنید.
– حداقل ۵ تا ۶ سؤال را مطرح کنید.
– به این که جواب در کتاب باشد یا نباشد، توجه نکنید.
۳٫ متن اصلی کتاب را بخوانید (Read/R1)
– مطالعه ی مبحث یا فصل را با سرعت منطقی و مناسب آغاز کنید.کلیات و چهارچوب اصلی را یاد بگیرید و خود را درگیر جزئیات نکنید.
– فرمول‌ها و رابطه ها را بفهمید و حفظ کردن را به مرحله ی بعد واگذار کنید.
– اگر مطلبی نامفهوم بود، برای دوباره خوانی آن اقدام نکنید مگر این که یادگیری مطلب بعدی را مختل سازد.
۴٫ یادداشت برداری/R2) Record)
– هر جا مطلب مهمی را دیدید آن را ثبت کنید و از ثبت موارد کم اهمیت بپرهیزید.
– یادداشت‌ها، خلاصه و مختصر و در حد کلید واژه یا به صورت رمزی باشد.
– رمزها و کلید واژه‌ها باید بتوانند در یادآوری مطلب اصلی به شما کمک کنند.
– منظور از یادآوری، مفهوم کلی مطلب است نه کلمه به کلمه آن.
– دائم از خود سؤال کنید:
آیا مطلبی را که می‌نویسم مهم است یا خیر؟
– آیا نوشتن آن ضرورت دارد؟
– آیا می‌توان آن را خلاصه تر نوشت؟
۵٫ تفکر عمیق (Reflect/R3)
– در این مرحله درباره‌ی آن چه خوانده‌اید و یادداشت کرده‌اید، عمیق‌تر فکر کنید و سعی کنید تا مطالب را به خاطر بیاورید.
– به روابط بین موضوعاتی که خوانده‌اید، بیندیشید.
– سعی کنید تا تصور روشنی از مطالبی که خوانده‌اید، در ذهن خود ایجاد کنید.
۶٫ اصلاح و بازنگری/R4) (Revise))
– به سراغ کتاب بروید و قسمت‌هایی را که نفهمیدید، دوباره دقیق بخوانید و اگر نکته ای را مهم دیدید آن را حتماً به یادداشت‌ها اضافه کنید.
– کلمات کلیدی را تکمیل کرده و آن‌ها را به صورت نمودار درختی برای خود ترسیم کنید.
– ابتدا نکات اصلی را در تنه‌ی درخت و سپس مطالب فرعی را به صورت شاخه‌ها و برگ‌ها به آن وصل کنید.
۷٫ بازگو کردن (Recite/R5)
– از یادداشت‌ها و نمودار درختی خود استفاده کرده و سعی کنید تا مطالب را برای خود بازگو کنید.
– فرض کنید در این مرحله معلم هستید و مطلب را با جزئیات برای دانش آموزان توضیح می‌دهید.
– سعی کنید به کتاب مراجعه نکنید و از یادداشت‌های خود استفاده کنید.
– در صورتی که متوجه شدید یادداشت‌های شما ناقص است، برای ترمیم و اصلاح به کتاب مراجعه کنید.
– تمرین‌ها و پرسش‌های کتاب را در این مرحله حل کنید و سعی کنید به سؤالات طرح شده‌ی خود توجه کنید.
– جدول‌ها، نمودارها و شکل‌های کتاب را به دقت بررسی کنید و اگر نیاز است، به نمودار درختی خود اضافه کنید.
– موارد حفظی و فرمول‌ها را در این مرحله یاد بگیرید و در صورت نیاز حفظ کنید.
۸٫ مرور (Review/R6)
– بدانید شما همیشه دو کار را باید توأمان انجام دهید:
الف) خواندن مطالب جدید.
ب) مرور مطالب خوانده شده.
– همان گونه که ملاحظه می‌کنید مرور، هم تراز یادگیری است و اثربخشی مطالعه را تأمین می‌کند.
– برای مرور درست، ابتدا به دست نوشته‌ها، خلاصه‌ها و نمودار درختی مراجعه کنید و سپس در دوره های زمانی، یک روز بعد، یک هفته بعد، یک ماه بعد و چهار ماه بعد، آن را تکرار می‌کنید.

همچنین بخوانید  مطالعه زیست شناسی برای کنکور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *